SEO, to skrót od anglojęzycznego terminu „Search engine optimization,” a więc procesu polegającego na optymalizacji i pozycjonowaniu stron internetowych, tak aby znalazły się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania pod daną frazę kluczową. Proces zakłada nie tyle osiągnięcie wysokich pozycji, a konkretnie pozyskiwanie tak zwanego ruchu organicznego z wyszukiwarki. Jest to po prostu ruch, który pozyskujemy w sposób ciągły z danych słów kluczowych. Oznacza to więc, że ruch z wyszukiwarki jest co do zasady darmowy, ponieważ nie są to reklamy, za które musimy płacić.

Tworzenie strony internetowej

Bardzo często zdarza się, że osoba prowadząca tradycyjny biznes, chce rozszerzyć swoje działanie i decyduje się na zbudowanie sklepu internetowego. Jest to oczywiście bardzo dobry i niejako podstawowy ruch w obecnych czasach. Natomiast mało kto zna się na tym dobrze i po prostu zamawia pierwszą lepszą stronę internetową, najczęściej po znajomości. Do wszystkiego tworzy podstawowe social media, ustawia reklamy, zleca pozycjonowanie (bez przeprowadzonej optymalizacji) i jest zadowolona. Oczywiście takie działanie nie daje wysokich szans na dobre wyniki. Dlatego też wiele osób po pewnym czasie dochodzi do konkluzji, że „Internet nie sprzedaje” i wraca do tradycyjnego działania.

Poprawne pozycjonowanie sklepu Internetowego

Samo utworzenie sklepu nie wystarczy, ponieważ na zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarce i czerpanie ruchu organicznego wpływa ogrom czynników. Dlatego bardzo ważny jest profesjonalny audyt SEO. Typowa, zrobiona po znajomości strona, nie musi być zła, choć z dużą pewnością nie jest dobrze dostosowana pod wyszukiwarki. Na pozycje sklepu Internetowego, jak każdej innej strony, wpływa szereg czynników, które jesteśmy w stanie zbadać. Audyt sprawdzi między innymi szybkość wczytywania treści na stronie, ogólną budowę strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych i wiele innych czynników technicznych.

Optymalizacja to pierwszy etap pozycjonowania, a pozycjonowanie właściwe, a więc tworzenie linków do strony, nie ma sensu, jeśli strona działa źle. Po audycie może się nawet okazać, że na stronie brakuje treści, opisy produktów są złe, a więc na przykład nieunikalne, czy że będzie potrzebna całkowita przebudowa treści. Dopiero po tym można zacząć proces pozycjonowania.

Więc czy SEO naprawdę jest darmowe? Teoretycznie to darmowy ruch, który pozyskujemy z wyszukiwarki, a praktycznie długi proces wymagający specjalistycznego podejścia. Zdecydowanie warto zlecić pozycjonowanie jakiejś renomowanej firmie, bo organiczny ruch z wyszukiwarki, to najlepszy ruch, jaki jesteśmy w stanie pozyskać.